Poradnik efektywnej nauki

Zdefiniuj cel nauki

Zastanów się na jaką ocenę chcesz zdać egzamin. Ustaw sobie poprzeczkę trochę wyżej, ale nie aż tak wysoko by było to dla Ciebie nieosiągalne. Gdy kujesz na trzy, to prawdopodobnie dostaniesz dwa. Gdy kujesz na pięć, to prawdopodobnie śnisz. Wiedząc na jaką ocenę chcesz zaliczyć przedmiot, dobierz odpowiednią ilość materiału do przyswojenia.

Sprawdź ile materiału musisz się nauczyć

Sprawdź czy musisz uczyć się całego materiału. Jeśli jesteś już po choćby jednej sesji, to wiesz, że nie musisz, więc po co ryzykować. Przeanalizuj szybko jakie informacje z wykładów, ćwiczeń i zaliczeń pozostały w Twojej głowie.

Wytypuj prawdopodobne tematy

W momencie kiedy masz mało czasu naucz się tylko najbardziej prawdopodobnych tematów. Nie znasz? Nie masz notatek? Postaw sześciopak wody sodowej znajomemu i pożycz notatki. Lepiej nauczyć się kilku tematów dobrze, niż wszystkich tylko liznąć.

Przygotuj listę

Przygotuj niezbędne rzeczy do nauki – prezerwatywy, fajki i kajdanki na ten czas schowaj w szafie. Wypisz sobie prawdopodobne tematy egzaminacyjne. Zastanów się ile czasu potrzebujesz na przeczytanie niezbędnych podręczników/streszczeń podręczników/streszczeń streszczeń* (*niewłaściwe skreślić). Wypisz ile czasu zajmie Ci zrobienie notatek i powtórzenie ich. Nie zapomnij zaplanować czasu na odpoczynek w trakcie nauki.

Nie zakuwaj bezmyślnie

Spróbuj zrozumieć problem. Egzamin nie jest jak dziewczyna, musisz zrozumieć żeby zaliczyć. Wkuwanie reguł i wzorów bez ich zrozumienia jest stratą czasu. To co zrozumiesz będziesz mógł  łatwiej odtworzyć.

Systematyczność

Materiał wykuty na pamięć na kilka dni przed egzaminem bardzo szybko zostaje zapomniany. Systematyczna nauka pozwala na zapamiętanie dużej ilości wiedzy.

Dzielenie

Wiedza nie piwo, nie pochłoniesz wszystkiego w jedną noc. Jeżeli masz dużą ilość materiału do zapamiętania, podziel ją sobie na mniejsze kawałki tematyczne i przyswajaj je powoli. Dzięki dzieleniu wykorzystasz również efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, czyli efekty które pozwalają zapamiętać najlepiej to czego się uczysz na początku i na końcu nauki.

Przerwy w nauce

Rób częste przerwy, najlepiej co 30 minut. Po tym czasie poziom uwagi zaczyna maleć. Warto po przerwie zmienić tematykę nauki, aby zróżnicować to co mózg ma przyswoić, a jednocześnie zwiększyć jego zaciekawienie materiałem. Pomyśl o nauce jak o dziewczynie. W końcu się znudzi.

Ćwicz i wietrz

W czasie przerw wykonaj kilka ćwiczeń fizycznych, które polepszą krążenie, a  co za tym idzie utlenienie mózgu. Sięganie po piwo się nie liczy. Warto w tym czasie wywietrzyć pokój.

Powtarzaj

Aby cokolwiek zapamiętać na dłużej musisz to zrozumieć, a potem powtórzyć to kilkakrotnie. Zgodnie z krzywą zapominania, powtórzenia muszą nastąpić w konkretnych odstępach czasu.

Jak i gdzie się uczyć

W miejscu, w którym się uczysz powinien być zachowany spokój, tak aby nic cię nie rozpraszało. Jeżeli jesteś fanem muzyki, to wykorzystaj taką, która jest energetyczna, wprawia cię w dobry nastrój. Jeżeli jesteś fanem dziewczyn to wykorzystaj ta… yyy… nie ważne. Przewietrz pomieszczenie, w którym się uczysz – usiądź i zastanów się nad swoim zachowaniem – świeże powietrze działa ożywczo i mobilizująco dla mózgu.

Rzeczy niezbędne do nauki

W najbliższym otoczeniu powinieneś mieć dostęp do pomocy naukowych – jeżeli czytając podręcznik coś cię zaintryguje powinieneś móc sprawdzić ten temat. Zaopatrz się w odpowiedni zapas wody i glukozy, by nie musieć niepotrzebnie odrywać się od książki. Pamiętaj, że co godzinę twój organizm potrzebuje minimum jednej szklanki płynu, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Szkocka nie jest dobra. To znaczy jest, ale wtedy, gdy chcesz zapomnieć, a nie zapamiętać.

Postawa

W trakcie nauki staraj się nie trzymać pochylonej głowy – tamujesz dopływ krwi do mózgu. Wyprostuj plecy – skrzywiony kręgosłup powoduje bóle i niedostateczny przepływ impulsów nerwowych. Prawidłowa postawa sprzyja nauce – to sygnał dla mózgu, że teraz nadszedł czas na przyswajanie wiedzy.

Na dzień przed egzaminem

Po intensywnej nauce warto poświęcić ten ostatni dzień na spokojne powtórzenie materiału. Nie stresuj się, sesja to nie pierwsza komunia. W osiągnięciu stanu odprężenia pomogą Ci techniki relaksacyjne, praca z oddechem, wizualizacja. Rozluźnij się, spędź miło czas – idź z przyjaciółmi do kina, wybierz się na spacer.

W dniu egzaminu

Odpoczynek to klucz do sukcesu – dobrze się wyśpij, ale nie przekraczaj 10 godzin snu. Jeśli egzamin masz rano, poprzedniego dnia połóż się wcześniej i wstań trochę wcześniej. Zadbaj, aby się nie spóźnić, bo wykładowca się zapieni i zaprosi na wrzesień. Jest dla takich ludzi specjalne miejsce w piekle, ale Ty nie testuj ich cierpliwości, stań przed drzwiami, walnij saszetkę Sesji, weź głęboki oddech i zapukaj do drzwi… i wyluzuj, egzamin już masz zdany :)

Na podstawie badania BIOSTAT (październik 2015) przeprowadzonego na grupie 80 osób.
*Na pytanie o to czy po zażyciu suplementu diety SESJA udało im się zapamiętać materiał przed egzaminem, 62 osoby (77,5% badanej populacji) odpowiedziały „raczej tak” a 4 osoby „zdecydowanie tak” (5,0% badanej populacji).
**Na pytanie o to czy po zażyciu suplementu diety SESJA czuli się dobrze przygotowani do egzaminu, 55 osób (68,8% badanej populacji) odpowiedziały „raczej tak” a 10 osób „zdecydowanie tak” (12,5% badanej populacji).
***Na pytanie o znajomość innego produktu przeznaczonego do wspierania nauki, który jest bardziej skuteczny niż SESJA, 51 osób (63,8% badanej populacji) odpowiedziały „raczej nie” a 10 osób „zdecydowanie nie” (12,5% badanej populacji).

 

Składniki Sesja suplement diety w postaci tabletek musujących: poprawiają koncentrację, wspomagają pamięć, zmniejszają uczucie senności, wspierają funkcjonowanie układu nerwowego. Kofeina wspomaga sprawność umysłową, poprawia koncentrację, zmniejsza uczucie zmęczenia psychicznego oraz senności. Zwiększa zdolność do wysiłku fizycznego. Witamina B12 i magnez pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.

Składniki Sesja suplement diety w postaci tabletek: poprawiają koncentrację, wspomagają pamięć, zmniejszają uczucie senności, zwiększają odporność psychiczną. Wyciąg z korzenia żeń-szenia przyczynia się do dobrej sprawności poznawczej oraz do optymalnej aktywności umysłowej. Pomaga utrzymać dobrą formę fizyczną i umysłową w przypadkach osłabienia, wyczerpania i utraty koncentracji. Ekstrakt z miłorzębu japońskiego pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych, wspomaga równowagę psychiczną oraz przyczynia się do utrzymania prawidłowych funkcji narządów słuchu i wzroku. Wyciąg z liści Brahmi przyczynia się do poprawy koncentracji i pamięci. Kofeina wspomaga sprawność umysłową, poprawia koncentrację, zmniejsza uczucie zmęczenia psychicznego oraz senności. Zwiększa zdolność do wysiłku fizycznego.

 

Sesja suplement diety. Pamięć, koncentracja, senność. Recepta na każdy egzamin.

Kofeina

Wspomaga sprawność umysłową, poprawia koncentrację, zmniejsza uczucie zmęczenia psychicznego oraz senności, zwiększa zdolność do wysiłku fizycznego

Wyciąg z korzenia żeń-szenia

Przyczynia się do dobrej sprawności poznawczej oraz do optymalnej aktywności umysłowej. Pomaga utrzymać dobrą formę fizyczną i umysłową

w przypadkach osłabienia, wyczerpania

i utraty koncentracji.

Ekstrakt z miłorzębu japońskiego (Ginko Biloba)

Pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych, wspomaga równowagę psychiczną oraz przyczynia się do utrzymania prawidłowych funkcji narządów słuchu i wzroku.

Wyciąg z liści Bacopa monnieri (Brahmi)

Przyczynia się do poprawy koncentracji

i pamięci.

 

 

 

(Podane składniki dotyczą Sesji w tabletkach. Sesja suplement, pamięć, koncentracja, senność.).